Algemene Voorwaarden Koper
Versie van 1 augustus 2024
Artikel 1 - Definities.
- Omgeving: Reliving.nl en iedere andere door Reliving aangewezen applicatie.
- Platform: de omgeving waarop door derde partijen producten aan Gebruikers worden aangeboden.
- Gebruiker: iedere bezoeker van de Omgeving.
- Verkoper(s): een derde partij, zijnde een natuurlijk persoon die via het Platform producten aan Gebruikers aanbiedt.
- Klant: een Gebruiker van de Omgeving die overgaat tot de aanschaf van een product via het Platform.
- Koopovereenkomst: de overeenkomst die tot stand komt tussen de Verkoper en een Klant wegens de aanschaf door de Klant van een product bij de Verkoper via het Platform.
- Orderstatus pagina: onderdeel van het Platform waar de Verkoper en een Klant na de aanschaf van een product de aankoop kunnen bekijken, volgen en met elkaar in contact kunnen komen.
Artikel 2 - Reliving
Reliving, Witte de Withstraat 32HS, 1057 XZ, Amsterdam
Artikel 3 - Toepasselijkheid
3.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op de bestelling en de koop van producten bij de Verkoper via het Platform (hierna: Voorwaarden kopen bij verkopers).
3.2 Iedere Klant die een bestelling plaatst van een product dat door een Verkoper wordt aangeboden binnen de Omgeving, aanvaardt de toepasselijkheid van deze Voorwaarden kopen bij verkopers.
3.3 Van het bepaalde in deze Voorwaarden kopen bij verkopers kan slechts met schriftelijke instemming van de betrokken partijen worden afgeweken, in welk geval de overige bepalingen onverkort van kracht blijven.
3.4 Deze Voorwaarden kopen bij verkopers zijn van toepassing op zowel kopers die als consumenten kunnen worden aangemerkt, als kopers die als zakelijke kopers kunnen worden aangemerkt.
3.5 Alle rechten en aanspraken, zoals in deze Voorwaarden Reliving kopen bij verkopers en in eventuele nadere overeenkomsten ten behoeve van Reliving worden bedongen, worden evenzeer bedongen ten behoeve van de door Reliving ingeschakelde tussenpersonen en andere derden, waaronder uitdrukkelijk begrepen de Verkoper(s).
3.6 Reliving heeft het recht deze Voorwaarden kopen bij verkopers van tijd tot tijd te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing zijn zodra deze op de site zijn gepubliceerd. Indien een koper nadien een bestelling plaatst voor een product zoals aangeboden door een Andere Verkoper, aanvaardt deze daarmee de toepasselijkheid van de gewijzigde Voorwaarden kopen bij verkopers. Het is daarom raadzaam om deze Voorwaarden kopen bij verkopers te raadplegen alvorens een bestelling voor een product van een Verkoper wordt geplaatst.
Artikel 4 - Klant Account
4.1 De Klant dient tenminste aan de volgende eisen te voldoen:
- de Klant dient een klantaccount bij Reliving te hebben:
- de Klant dient per e-mail of WhatsApp bereikbaar te zijn
4.2 Reliving is gerechtigd om bestellingen voor artikelen van Verkopers niet te verwerken dan wel daar afwijkende voorwaarden aan te verbinden.
4.3 De Klant is zelf verantwoordelijk voor het gebruik dat van zijn gebruikersnaam en wachtwoord wordt gemaakt. Reliving raadt de Klant dan ook aan om een uniek wachtwoord te gebruiken en dit wachtwoord zorgvuldig geheim te houden.
4.4 De Klant is niet gerechtigd om anderen gebruik te laten maken van zijn account.
4.6 De Klant verklaart in overeenstemming te handelen met de Voorwaarden kopen bij verkopers en alle toepasselijke wet- en regelgeving na te leven.
4.7 De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in het eigen account.
Artikel 5 - Koop
5.1. Totstandkoming van de Koopovereenkomst
- De Klant erkent dat de Koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Verkoper (de derde partij die het product/de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat Reliving geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
- De Koopovereenkomst komt tot stand zodra de Klant overgaat tot de aanschaf van het door Verkoper aangeboden product.
5.2. Aansprakelijkheid en klachten
- Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Verkoper, dient de Klant zich rechtstreeks te wenden tot de betreffende Verkoper.
- De koper erkent dat Reliving op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product. Reliving staat niet in voor en is niet verantwoordelijk voor de nakoming van de verplichtingen van de Verkoper of de Klant.
5.3. Geschillenbeslechting
- Bij een dispuut tussen de Verkoper en de Klant over de uitvoering van de koopovereenkomst, dienen de Verkoper en de Klant eerst te pogen dit onderling op te lossen.
- Indien een Klant een klacht heeft over de uitvoering van de overeenkomst, dient de klant deze klacht binnen drie (3) dagen volledig en duidelijk omschreven te melden bij de verkoper via de Orderstatus pagina.
- De verkoper zal binnen zeven (7) dagen na ontvangst van de klacht reageren via de Orderstatuspagina. Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal de verkoper binnen de termijn van 7 dagen een bericht van ontvangst en een indicatie van wanneer de klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien Verkoper en de Klant niet tot een oplossing komen binnen tien (10) werkdagen na het ontstaan van het dispuut, kan de Klant of Verkoper Reliving verzoeken om te bemiddelen. Reliving zal zich inspannen om een oplossing te vinden tussen de Klant en Verkoper.
- Indien Verkoper en de Klant niet tot een oplossing komen met behulp van de bemiddeling door Reliving, zal Reliving desgevraagd een bindend besluit nemen. Verkoper en de Klant vrijwaren Reliving voor aanspraken tot schadevergoeding uit hoofde van diens beslissing.
- Reliving’s beslissing in geschillen is bindend en beide partijen stemmen ermee in deze beslissing te respecteren en na te leven. Verkoper en de Klant vrijwaren Reliving voor aanspraken tot schadevergoeding uit hoofde van diens beslissing.
5.4. Vrijwaring Reliving
- Verkoper en Klant vrijwaren Reliving voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit en/of verband houden met de Koopovereenkomst tussen Verkoper en Klant, inclusief geschillen over de verzending, ontvangst, retourzendingen, en de staat van de producten.
5.5. Communicatie en Documentatie
- Beide partijen dienen alle relevante communicatie en documentatie met betrekking tot de geschillen en de verzending te bewaren en beschikbaar te stellen aan Reliving indien bemiddeling wordt ingeroepen.
- Verkoper en Klant dienen tijdig en in goed vertrouwen op berichten van Reliving te reageren om een vlotte en eerlijke geschillenbeslechting te waarborgen.
5.6 Procedure retournering bij een geschil
- De Klant dient het artikel zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf (5) dagen na toestemming voor retourzending, te verzenden.
- Totdat het artikel door de Verkoper is ontvangen, blijft de Klant verantwoordelijk voor het artikel.
- De Klant is verplicht het artikel verzekerd terug te sturen met een retourlabel dat door Reliving beschikbaar wordt gesteld.
- In geval van een geschil zijn de retourkosten voor rekening van de Verkoper.
- Indien de Klant op eigen initiatief een artikel retourneert zonder voorafgaand overleg met Reliving of de Verkoper, en het artikel raakt vermist of beschadigd, is de Klant zelf verantwoordelijk en ontvangt het aankoopbedrag niet terug.
- Indien de Klant ervoor kiest om gebruik te maken van een eigen vervoerder voor de retourzending, valt dit buiten de verantwoordelijkheid van Reliving.
- Bezorgkosten voor de levering van het artikel worden niet vergoed ongeacht de afleverstatus.
Artikel 6 - Bestelling en overdracht
6.1. Plaatsen van een Bestelling
- Een Klant kan via het normale bestelproces bij Reliving een bestelling plaatsen voor een product dat door een Verkoper wordt aangeboden.
- De Klant ontvangt van Reliving een orderbevestiging per e-mail.
6.2. Overdracht van Eigendom
- Het eigendom van geleverde artikelen gaat pas over op de Klant zodra deze al hetgeen de Klant aan de Verkoper ter zake van de betreffende bestelling verschuldigd is, volledig heeft voldaan.
6.3. Verzendmethoden
-
De Koper kiest uit de volgende "Verzendmethoden":
- Post verzending standaard: Niet verzekerd en op eigen risico. In geval van eventuele schade of verlies tijdens het verzenden van het item is Reliving niet aansprakelijk. Verkoper is verplicht gebruik te maken van het verzendlabel en de bijbehorende verzendinstructies die door Reliving worden verstrekt.
- Post verzending verzekerd: Verzekerd tot € 100,00. Verkoper is verplicht gebruik te maken van het verzendlabel en de bijbehorende verzendinstructies die door Reliving worden verstrekt.
- Transport: Reliving verzorgt transport van deur tot deur in samenwerking met een extern transportbedrijf. De Koper draagt zorg om doordeweeks beschikbaar te zijn tussen 08:00 - 18:00 om de bestelling in ontvangst te nemen. Reliving levert niet op de Waddeneilanden.
- Pick-up from home: De Koper haalt de bestelling op. Reliving brengt Koper en Verkoper in contact via een WhatsAppgroep om de gewenste dag en tijdstip overeen te komen.
6.4. Betaling bij geaccepteerd bod
- Indien het bod van de Koper is geaccepteerd, dient de Koper de betaling van de geboden prijs binnen drie (3) dagen (72 uur) af te ronden. Indien de Koper de betaling niet binnen deze termijn voltooit, vervalt het bod automatisch.
- Gedurende de drie dagen (72 uur) waarin de Koper de betaling kan voltooien, blijft het artikel beschikbaar voor aankoop door andere klanten tegen de normale prijs. Het artikel wordt in deze periode niet exclusief gereserveerd voor de bieder.
- Een geaccepteerd bod is niet bindend. Dit betekent dat de Koper niet verplicht is het goedgekeurde bod te accepteren en de aankoop af te ronden. Indien de Koper de betaling niet binnen drie (3) dagen (72 uur) voltooit, vervalt het bod vanzelf.
6.5. Verzending en Risico
- Verkoper is verplicht gebruik te maken van het door Reliving verstrekte verzendlabel en de bijbehorende verzendinstructies. Het niet opvolgen van deze instructies kan leiden tot aansprakelijkheid van de Verkoper voor eventuele schade of verlies.
- Bij Post verzending verzekerd is het pakket verzekerd tot € 100,00 voor eventuele schade of verlies tijdens het verzenden.
Artikel 7 - Bestelling met Transport
7.1. Algemeen
- Het transport wordt uitgevoerd door een externe partner. Deze partij is gedurende de gehele transportperiode het aanspreekpunt voor vragen. De volgende voorwaarden zijn van toepassing.
7.2. Kaders Transport
-
Eenpersoonstransport:
- Gewicht: 0 kg - 30 kg
- Maximale afmetingen: 150 x 100 x 50 cm
- Levering: maandag t/m vrijdag, 08:00 - 18:00
-
Sjouwhulp vereist:
- Gewicht: 30 kg - 60 kg
- Maximale afmetingen: 250 x 150 x 100 cm
- Verdiepingsservice is beschikbaar
- Geen verdiepingsservice mogelijk voor items >60 kg
- Dit is een betaalde service en moet los geboekt worden
7.3. Extra Diensten (bedragen exclusief BTW)
- Etage Levering: € 12,50 (tot en met 3e verdieping via de trap, daarna alleen lift)
- 2 mans Levering: € 45,00
- Laadklep: € 31,00
- Tijdvak Voorkeur: €12,50
Extra diensten kunnen na het bestelproces worden bijgeboekt. Als de koerier op locatie extra diensten nodig acht en deze kan uitvoeren, zal de prijs na akkoord van de klant worden aangepast. - **Snelle levering binnen 48u:**150% van de prijs
- **Snelle leveringin binnen 24u:**200% van de prijs
7.4. Annuleren of Wijzigen Transport
-
0% kosten: 48 uur voor transport
-
50% kosten: tussen 48 en 24 uur voor transport
-
75% kosten: binnen 24 uur voor transport
-
100% kosten: na vertrek koerier met order
-
175% kosten: na retour brengen bij mislukte levering
Annulering of wijzigingskosten zijn ook van toepassing bij:- Foutief adres
- Geen sjouwhulp beschikbaar
- Klant niet thuis ondanks correcte communicatie
- Geen verdiepingsservice geboekt, koerier kan niet leveren
- Product past niet naar binnen
- Verkeerd product meegegeven
7.5. Vervolgstappen bij Verkeerd Ingeboekt Transport
- Uitvoering dezelfde dag: Spoedkosten van 100% op de basisprijs
- Uitvoering volgende dag: Spoedkosten van 75% op de basisprijs
- Uitvoering daarna: Basisprijs geldt
7.6. Ontstaan Schade
-
Het transport is verzekerd tot €1.000,- inclusief btw per order. Voor schadeclaims zonder getekende ontvangst binnen 48 uur na bezorging een melding maken met foto's en ID-nummer van het transport.
-
De schade moet binnen 48 uur direct bij de transportpartner gemeld worden.
Verzekering geldt niet voor:- Schade tijdens transport binnen het gebouw/huis
- Schade aan producten >400x180x160 cm of >100 kg
- Schade door (de)montage
- Niet-zichtbare schade bij ophalen
-
Verpakkingseisen:
- Producten moeten goed verpakt zijn met karton, dik plastic of bubbelplastic.
- Hoeken en punten dubbel verpakt.
- Breekbare materialen met dempend materiaal verpakt.
- Kasten: deuren dicht, planken vast of verwijderd.
-
Schade bij 1 mans levering voor items >100 cm of >35 kg zonder tilhulp valt niet onder verzekering.
7.7. Transportkosten
- Transportkosten worden niet vergoed door Reliving en/of de verzekering, ongeacht de afleverstatus.
- De Koper en Verkoper hebben geen recht op compensatie of schadevergoeding indien de levering niet op de afgesproken dag plaatsvindt.
7.8. Uitzonderingen
- Reliving levert niet op de Waddeneilanden.
Artikel 8 - Vergoeding en Betaling
8.1 Reliving faciliteert betalingen van Kopers aan Reliving via het Platform. Zodra de koper aangeeft dat het artikel in goede orde is ontvangen, zal Reliving de Verkoopprijs minus de Vergoeding binnen drie (3) tot vijf (5) werkdagen aan de Verkoper uitbetalen.
8.2 Bij de aankoop van een tweedehands product van een Verkoper via het Platform, is de Klant een service toeslag van € 2,00 verschuldigd voor het gebruik van het Platform. Dit bedrag wordt door Reliving bovenop de koopprijs aan de Klant in rekening gebracht en maakt onderdeel uit van de factuur. De service toeslag komt ten goede aan Reliving.
8.3 De Klant is de volledige koopprijs van het via het Platform aangeschafte product verschuldigd aan Reliving en kan niet aan zijn betalingsverplichting voldoen door rechtstreeks aan de Verkoper te betalen. Betaling door de Klant kan uitsluitend via Reliving plaatsvinden.
8.4 Bij overschrijding van de betalingstermijn is de Klant vanaf de dag dat de betaling had moeten plaatsvinden in verzuim. Reliving is gerechtigd om de Klant vanaf die dag een vertragingsrente en/of administratiekosten in rekening te brengen, evenals incassokosten. Daarnaast behoudt Reliving het recht om de daadwerkelijk gemaakte buitengerechtelijke incassokosten te vorderen.
8.5 De Verkoper heeft onherroepelijk het recht aan Reliving verleend om namens Reliving en met uitsluiting van de Verkoper de incassorechten uit te oefenen die voortvloeien uit de koopovereenkomst tussen de Klant en de Verkoper.
8.6 Reliving zal vorderingen op de Klant behandelen conform het normale incassobeleid van Reliving.
Artikel 9 - Bepalingen Geldend bij Aanschaf bij Zakelijke Verkoper(s)
9.1 Herroepingsrecht
Indien een Klant een product aanschaft via het Platform bij een Verkoper (zijnde een zakelijke verkoper), heeft de Klant het recht om deze bestelling binnen veertien (14) dagen te retourneren ('herroepingsrecht'). Een Verkoper wordt als zakelijk aangemerkt wanneer er een vinkje zichtbaar is op de productpagina, hetgeen aangeeft dat de Verkoper handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Indien een Klant een product aanschaft via het Platform bij een Verkoper (zijnde een natuurlijk persoon), is er geen sprake van herroepingsrecht. De Klant heeft enkel het recht om de bestelling te retourneren indien:
- De foto('s) van de advertentie niet overeenkomen met het ontvangen product.
- De afmetingen in de advertentie afwijken van het ontvangen product.
- Het product significante beschadigingen heeft die niet gecommuniceerd zijn.
- Reliving beslist of een andere opgegeven reden legitiem is of niet.
Zie artikel 5 voor meer informatie over het beeindigen van de koopovereenkomst.
9.2 Procedure voor Retourneren bij Herroepingsrecht
-
De Klant dient Reliving binnen veertien (14) dagen na ontvangst van het product op de hoogte te stellen van de retourzending via e-mail of WhatsApp.
-
De Klant dient het artikel binnen vierentwintig (24) uur na melding van de retourzending aan Reliving te retourneren aan de desbetreffende Verkoper.
-
Totdat het artikel door de Verkoper is ontvangen, blijft de Klant verantwoordelijk voor het artikel.
-
De Klant is verplicht het artikel verzekerd terug te sturen met een retourlabel dat door Reliving beschikbaar wordt gesteld.
-
De retourkosten zijn voor rekening van de Klant, tenzij het product wordt geretourneerd om een van de volgende redenen:
- De foto('s) van de advertentie komen niet overeen met het ontvangen product.
- De afmetingen in de advertentie wijken af van het ontvangen product.
- Het product heeft significante beschadigingen die niet gecommuniceerd zijn.
- Het product werkt niet (in het geval van een elektrisch, mechanisch of ander werkend apparaat) zonder vermelding hiervan bij de advertentie.
-
Indien de Klant op eigen initiatief een artikel retourneert zonder voorafgaand overleg met Reliving of de Verkoper, en het artikel raakt vermist of beschadigd, is de Klant zelf verantwoordelijk en ontvangt het aankoopbedrag niet terug.
-
Indien de Klant ervoor kiest om gebruik te maken van een eigen vervoerder voor de retourzending, valt dit buiten de verantwoordelijkheid van Reliving.
9.3 Zorgvuldigheid tijdens Herroeping
- Tijdens de termijn van veertien (14) dagen dient de Klant zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking.
- Het product mag slechts in die mate worden uitgepakt of gebruikt voor zover nodig om te beoordelen of de Klant het product wenst te behouden.
- De Klant is verplicht om foto’s te maken van de staat van het product, de verpakking en het verzendlabel om aan te kunnen tonen in welke staat het product verkeerde bij ontvangst. Deze foto's kunnen ook als bewijs dienen voor een schademelding bij het verzendbedrijf.
9.4 Terugzending van het Artikel
- Indien de Klant gebruik maakt van het recht om te retourneren, dient het product met alle geleverde toebehoren en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele staat en verpakking aan de Verkoper te worden geretourneerd.
- De door de Klant betaalde verzendkosten om het product te leveren, worden door Reliving niet terugbetaald.
- Het reeds betaalde bedrag (exclusief verzendkosten) wordt door Reliving zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen dertig (30) dagen na de terugzending, terugbetaald.
9.5 Afzien van Recht om te Retourneren
- Na ontvangst en goedkeuring van het product door de Klant, ziet de Klant af van het recht om te retourneren.
- Door aan te geven het product te willen houden, ziet de Klant af van het recht om te retourneren en wordt het aankoopbedrag beschikbaar gesteld aan de Verkoper.
- Nadat het aankoopbedrag beschikbaar is gesteld aan de Verkoper, is elke vorm van restitutie aan de Klant uitgesloten.
9.8 Niet-aanvaarden van Bestelling door Verkoper
- Indien een Verkoper een bestelling niet aanvaardt binnen zes (6) werkdagen, zal Reliving de Klant binnen acht (8) werkdagen nadat de bestelling is geplaatst, informeren dat de bestelling niet is aanvaard.
- Eventueel door Reliving ontvangen betalingen zullen worden geretourneerd.
9.9 Ophalen van Bestelling
- In uitzonderlijke gevallen en enkel in overleg, heeft de Koper uiterlijk twee (2) maanden om de bestelling op te halen.
- Indien deze termijn is verstreken, heeft Reliving het recht het artikel opnieuw aan te bieden op het Platform en zullen de gemaakte servicekosten, opslag- en reserveringskosten in mindering gebracht worden op het aankoopbedrag.
Artikel 10 - Informatie en Gebruik van Gegevens
10.1 De Klant zal zijn e-mail en telefoon zorgvuldig in de gaten houden, zodat hij tijdig kennis kan nemen van door Reliving en/of de Verkoper aan hem verzonden informatie.
10.2 Reliving is niet aansprakelijk voor het niet tijdig of niet duidelijk overkomen van informatie of voor kennelijke verschrijvingen, ongeacht van wie de informatie afkomstig is of aan wie deze informatie wordt verstrekt.
10.3 De Klant verklaart ermee bekend te zijn en ermee in te stemmen dat zijn NAW- gegevens (naam, adres, woonplaats) en e-mailadres aan de Verkoper worden verstrekt voor zover deze nodig zijn om uitvoering te geven aan de Koopovereenkomst/de bestelling. De Verkoper is uitsluitend gerechtigd gebruik te maken van de gegevens van de Klant voor zover dit noodzakelijk is in het kader van het afhandelen en uitvoeren van de Koopovereenkomst/de bestelling.
Artikel 11 - Diversen
11.1 Reliving is gerechtigd om bepaalde privileges te beperken, niet toe te kennen of in te trekken, dan wel het gebruik van het account te blokkeren of de mogelijkheid om via Reliving artikelen van Verkopers te bestellen, te ontzeggen of te beperken, afhankelijk van het handelsverleden van een Klant; dit uitsluitend ter beoordeling van Reliving.
11.2 Wanneer door Reliving gedurende korte of langere tijd al dan niet stilzwijgend afwijkingen van de Voorwaarden zijn toegestaan, laat dat onverlet zijn recht alsnog directe en strikte naleving van de Voorwaarden te eisen. De Klant kan nimmer enig recht doen gelden op grond van het feit dat Reliving de Voorwaarden op enig moment soepel toepast.
11.3 Indien een of meer van de bepalingen van de Voorwaarden of van de procedureregels in strijd mochten zijn met enig toepasselijk rechtsvoorschrift, zal de betreffende bepaling komen te vervallen en zal deze worden vervangen door een door Reliving vast te stellen nieuwe rechtens toelaatbare bepaling, zo veel als mogelijk met inachtneming van de strekking van de desbetreffende bepaling.
11.4 Reliving is te allen tijde gerechtigd om de functionaliteiten ten behoeve van het aanbod van Verkopers op de Reliving website niet langer ter beschikking te stellen.
Artikel 12 - Toepasselijk recht
12.1 Op de Voorwaarden voor kopen bij verkopers, het (ver)kopen van artikelen door Verkopers via de Reliving website, en de Koopovereenkomst tussen de Klant en de Verkoper is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
12.2 Alle geschillen tussen partijen zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter.